STORYBOARD
Topik : “ Kebaikan Memakan
Sayur-sayuran”
Tema : Pertanian
Nama Sekolah : SK.
Bayu Lalang, Pasir Mas, Kelantan.
Disediakan oleh:
1.
Fadilah bt Ab Halim ( PPG/11311/12 )
2.
Noorniza bt Mat Jusoh @ Yusoff ( PPG/11389/12 )
3.
Muhamad Zailani b. Mat Seman ( PPG/11373/12 )
4.
Muhamad Zuhairi b. Ismail ( PPG/11374/12 )
5.
Raja Mohd. Faizal b. Raja Berehim (
PPG/11434/12 )
Sinopsis:
Storyboard berikut
memaparkan tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dengan topik
sayur-sayuran yang terdapat di negara kita, Malaysia. Dengan bertemakan
pertanian, rancangan pengajaran
berbentuk kesihatan ini berlandaskan objektif agar murid dapat membaca teks
yang diberikan dan menjawab soalan-soalan berdasarkan maklumat yang dibaca dan
pengetahuan sedia ada.
Selain daripada itu,
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu yang merentasi matapelajaran Pendidikan Kesihatan ini dapat
menarik minat murid melalui penerapan nilai bersyukur menjaga kesihatan diri.
Teknik pengajaran yang digunapakai juga melalui gambar benda maujud dan gambar
berwarna-warni dapat menarik minat para pelajar untuk memberikan tumpuan
sepanjang pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Gambar 1 ( Set Induksi
)
Sayur-sayuran
a) Guru menunjukkan beberapa jenis
sayur-sayuran dan
murid menyebut nama sayur-sayuran
tersebut dengan
yakin dan suara yang jelas.
b) Guru meminta pelajar menyebut pelbagai jenis
sayur-
sayuran selain daripada yang ditunjukkan
oleh guru
dan
mengaitkannya dengan isi pengajaran hari ini.
Gambar 2
( Isi Pengajaran dan Pembelajaran )
a) Guru memberi penerangan tentang kebaikan
memakan
sayur-sayuran kepada pelajar. Setelah
itu, guru
bersoal jawab dengan pelajar tentang
sayur-sayuran
yang pernah mereka makan sebelum ini.
b) Guru meminta pelajar menyebut beberapa
jenis
makanan
yang boleh dihasilkan daripada sayur-sayuran.
Gambar 3 ( Isi Pengajaran dan Pembelajaran )
Sayur campur goreng
Sambal petai
Gambar 3 ( Isi Pengajaran dan Pembelajaran )
Sayur campur goreng
Sambal petai
a) Beberapa contoh makanan yang boleh
dihasilkan
daripada
sayur-sayuran yang telah disebut oleh
murid semasa langkah perbincangan dengan
guru
Gambar 4 ( Isi Pengajaran dan Pembelajaran )
a) Guru mengedarkan petikan teks kepada
pelajar dan
meminta beberapa orang murid membaca
teks
tersebut dengan suara yang kuat. Setelah itu,
guru
dan murid berbincang tentang isi teks
tersebut.
b) Guru meminta murid menyebut isi-isi
penting teks
yang
dibaca mengikut urutan perenggan.
Gambar 5 ( Isi Pengajaran dan Pembelajaran )
a) Guru mengedarkan lembaran kerja yang
mengandungi isi-isi penting berdasarkan teks
dan meminta murid menyusun isi-isi penting
tersebut dalam masa yang ditetapkan.
b) Guru meminta murid membacakan isi-isi
penting yang telah disusun dan guru
memberikan jawapan yang betul.
Gambar 6
( Isi Pengajaran dan Pembelajaran )
a) Guru mengedarkan lembaran kerja yang
mengandungi
gambar Sayur-sayuran dan meminta murid
menulis
nama sayur-sayuran yang betul berdasarkan
gambar
tersebut.
b) Guru membacakan nama sayur-sayuran yang
terdapat
dalam lembaran kerja
murid.
Gambar 7 ( Penutup )
a) Murid
diperdengarkan lagu “ Sayur-sayuran “
dengan iringan muzik. Mereka menyanyi
lagu
tersebut bersama-sama dengan perasaan
gembira.
b)
Guru membuat rumusan isi pelajaran.
|
|
No comments:
Post a Comment